長女のインタビューを受けながら人間関係図を書いていたのですが、これが酷く難しい。
Hearing her talk with writing down the figure, it is very difficult to understand it.
■長女の所属しているグループの構成員は4名。
- Four members in her group.
■このグループは、別の2つのグループと友好関係にあるのだが、そのグループの一つのリーダ格の女子とは、双方本質的にそりが合わないらしい。
- However the group has a good relationship between two other groups, my daughter doesn't like a person who is likely to be a leader in other group.
―― それって、基本的に政治のパワーバランスの話だよなぁ
I thought that "It is a governor of power balance isn't it?"
と思いながら聞いていました。
江端:「で、今回の問題点とは何だったんだ。要するに、同じグループの子と一緒のクラスに成れるかどうか、という理解でいいのか」
"What is the problem of this class changing? In short it is whether you could join a member of your original group in your new class"
長女:「そんな単純な話ではない」
"Not so simple"
■まず、同じグループの人間と一緒になれる確率は、絶望的に低い。4人に対して、クラス数が多すぎるから。
- "The probability of joining old member in new class is low despairingly, because there are many classes against the numbers of my original group.
■とすると、次善の手は、友好関係にあるグループの子と巡り会うことになる。
- So, I had to have another strategy that I search a girl who was in another original group.
■ところが、上記の問題のリーダ格の女子が、同じクラスになると、その子の求心力で、友好関係のグループの女子が、そちらに引っ張られるだけでなく、私もそこに組み込まれてしまう可能性がある。
- But if there is the leader in same new class, I was joined a new group that is managed by the leader because of her charisma.
江端:「つまり、グループまたは友好関係のグループの子が同じクラスとなり、かつそのリーダ格の子が、同じクラスとならない、という条件が必要になる、という理解でいいか」
"In conclusion, what you need conditions are (1) there is a girl who were joined in friendly group in your new class, and (2) there isn't the leader in your new class.
長女:「それでいい」
"Right"
江端:「理解した。しかし、その場合10分間という制約時間の話の必要性が分からんが」
"I got you, but I don't know another issue, that "indispensable ten minutes""
(to be continued)