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2016-03-17 ―― コンピュータは、「一発勝負で人類を絶滅させる」為の「練習」ができない [長年日記]

(昨日の続きです)

(Continuation from yesterday)

これまで、「コンピュータによる人間征服」の話は、だいたいゲームと連動して叫ばれてきました。

So far, the story of "human conquest by computer", has been shouted in conjunction with the roughly game.

乱暴な纏め方ですが、私の理解は以下の通りです。

Though you might think it is too rough, my understandings are as follows.

(1)チェス → 一秒間に何十万回の指し手の組み合わせで、人間に勝利

(1) Chess → per second with a combination of hundreds of thousands of trial, and winning human

(2)将棋 → 局面の評価方法に革新的な方法を導入して、人間に勝利

(2) Shougi → by introducing innovative ways to evaluation method aspect, and winning human

(3)囲碁(今回) → 自分でルールを作って、それを評価して、人間に勝利

(3) Go (this time) → to make the rules on their own, to evaluate it, and victory in human

という感じでして、今回の(3)は、人間が教えてもいないことを、コンピュータが自分で学習していくという点で、(1)(2)と(3)間に「ぶっとい線が引ける」と考えています。

This above (3) is different from the(1) and (2), because the computer is going to learn at their own, that human beings are not even give them.

ただ、上記の(1)~(3)は、いずれも、

However, the above-mentioned from (1) to (3), has the following common elements,

(A)いずれも「勝ち/負け」という明確な評価基準があること、そして、

(A)There is a clear evaluation criteria of "win / lose"

(B)コンピュータがコンピュータの中で、膨大な回数のシミューレーションを繰替えすことができることで、

(B)The computer can repeat enormous counts of simulation by virtual games in the computer

(C)無限とも言える学習のチャンスがある、

(C)There is infinite chances of the learning

という点では共通しています。

コンピュータが人類を征服する為には、「人類征服ゲーム」において、膨大な回数の実証実験(×シミュレーション)が必要なのですが、それは難しいのです。

For the computer to conquer the human race, the computer needs the enormous number of demonstration (×simulation) in the "humanity conquest game".

つまり、

I short,

―― コンピュータは、「一発勝負で人類を絶滅させる」為の「練習」ができない

"The computer can not "practice" to "annihilate the human race in a one-shot deal"

ということです。

だから、今回の囲碁に勝ったコンピュータでも、まだまだ「人類征服」には遠いかなぁ、と、思っています。

So, even the computer that won this "go" game, I wonder if it is far from "mankind conquer".

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ならば、

Now, I am thinking seriously, that

「コンピュータに人類を征服させる為にはどうしたらいいだろう」

"I wonder what methods are good for conquering the human race to the computer."

と、私は今、真剣に考えています。

(続く)

(To be continued)