0207|09|
2007|09|10|12|
2008|01|02|03|
2009|01|05|08|10|11|12|
2010|01|02|03|04|09|11|12|
2011|01|02|03|04|05|06|07|08|09|10|11|12|
2012|01|02|03|04|05|06|07|08|10|11|12|
2013|01|02|03|04|05|06|07|08|09|10|11|12|
2014|01|02|03|04|05|06|07|08|09|10|11|12|
2015|01|02|03|04|05|06|07|08|09|10|11|12|
2016|01|02|03|04|05|06|07|08|09|10|11|12|
2017|01|02|03|04|05|06|07|08|09|10|11|12|
2018|01|02|03|04|05|06|07|08|09|10|11|12|
2019|01|02|03|04|05|06|07|08|09|10|11|12|
2020|01|02|03|04|05|06|07|08|09|10|11|12|
2021|01|02|03|04|05|06|07|08|09|10|11|12|
2022|01|02|03|04|05|06|07|08|09|10|11|12|
2023|01|02|03|04|05|06|07|08|09|10|11|12|
2024|01|02|03|

2017-06-13 ―― 多分、マイノリティなのだろう [長年日記]

現在、コンピュータの中に作った「簡易な"仮想"東京都」で、複数路線の"仮想"電車(エバ電(改))を走らせています。

Now I make simple "virtual" Metropolis of Tokyo in my computer, and "virtual" trains are running on several "virtual" lines.

そこで、数十万の"仮想"東京都民が使用する"仮想"スマホの、簡単な「乗り換え案内サービス」を作っています。

At the "virtual" Metropolis of Tokyo, I prepare hundreds of thousand of "virtual" citizens and try to make a easy "virtual" transshipment service for their "virtual" smart-phone.

今回、初めて、その"仮想"サービスに、最短経路問題を最小時間で解く「ダイクストラ法」を実装してみました

This time, I have implemented "Dijkstra method", that can resolve a shortest path problem with shortest-processing-time.

(実際には、ネットでオープンソースを拾ってきて、組み込んだだけですが)

To tell you the truth, I have just embeded an open source in the Internet to my simulation program.

出発駅と到着駅の番号を入力するだけで、一瞬に最短経路を出力してくるのを見て、思わず

Just inputting the station numbers of both a departure and an arrival, the program output the a shortest path of a "virtual" citizen immediately. However I felt that

―― 美しい

"It is beautiful"

と、うっとりしてしまいました。

I was fascinated with watching the process.

-----

先日、とあるバラエティ番組を見ていた時のことです。

A few weeks ago, when I watch a program, so called "variety show" on the TV,

その番組にに出演していた芸能人のほとんどが、「ピタゴラスの定理」を知らない、または、内容を理解していないことを知って、私は、かなりの衝撃を受けました。

I was shocked to know that most of the performer didn't know the words of "Pythagorean theorem". Even some of them know the words, they cannot understand the contents.

中学校(義務教育過程)で教えられてきたハズなのですが、ここにも、「数学に対する嫌悪(下手すると『憎悪』)」が、如実に現われていることが分かります。

We all Japanese, should be taught "Pythagorean theorem" at junior high school. I am afraid that "disgust (or hate) against Math." shows in true colors.

勿論、立場も違うと思います。

Of course, I know that each of us has our own background.

余弦/正弦定理や、ベクトルの内積計算、運動方程式や、力積の計算なくして、私は、コンピュータの中に「"仮想"東京都」を作ることができません。

Without cosine / sine theorem, vector inner product calculation, equation of motion, and calculation of impulse, I can not create "virtual Tokyo" in my computer.

数字や数学は、私にとって、食っていく為の不可欠な道具です。

Numbers and mathematics are an indispensable tool for me to make a decent living.

モノ作りに関わっている人であれば、誰もが同じことだと思います。

If you are involved in making things, I think that we are in the same situation.

「ピタゴラスの定理」は、正弦/余弦定理の基本形であり、『この定理の理解なくして、どうやって世界を理解できるのだ?』と思えてしまう私は、

"Pythagorean theorem" is the basic form of the sine / cosine theorem, and "How can we understand the world without understanding this theorem? "

I who come to think it, is probably,

―― 多分、マイノリティなのだろう

in the minority

と思います。

(続く)

(To be continued)