0207|09|
2007|09|10|12|
2008|01|02|03|
2009|01|05|08|10|11|12|
2010|01|02|03|04|09|11|12|
2011|01|02|03|04|05|06|07|08|09|10|11|12|
2012|01|02|03|04|05|06|07|08|10|11|12|
2013|01|02|03|04|05|06|07|08|09|10|11|12|
2014|01|02|03|04|05|06|07|08|09|10|11|12|
2015|01|02|03|04|05|06|07|08|09|10|11|12|
2016|01|02|03|04|05|06|07|08|09|10|11|12|
2017|01|02|03|04|05|06|07|08|09|10|11|12|
2018|01|02|03|04|05|06|07|08|09|10|11|12|
2019|01|02|03|04|05|06|07|08|09|10|11|12|
2020|01|02|03|04|05|06|07|08|09|10|11|12|
2021|01|02|03|04|05|06|07|08|09|10|11|12|
2022|01|02|03|04|05|06|07|08|09|10|11|12|
2023|01|02|03|04|05|06|07|08|09|10|11|12|
2024|01|02|03|04|

2019-01-24 「過去の実績」"だけ"が、現時点における、「三角関数の必要性」の唯一の根拠である、 [長年日記]

(昨日の続きです)

(Continuation from yesterday)

それでは、総括に入ります。

Then, I will start the summary.

-----

問:なぜ「三角関数」が必要なのか?

Q: Why is "trigonometric function" necessary?

解:これまで「三角関数」を含めた教育で、上手くいってきたから

A: So far we have been successful in education including "trigonometric functions"

-----

ここ1週間の日記で、私は、

In the past week's diary, I

(1)「三角関数」の目的や意義について述べ、

(1) described the purpose and significance of trigonometric functions,

(2)それがどういう風に役に立っているかについて述べ、

(2) described how it is useful,

(3)それが、現在の教育でほとんど生かされていない、という持論を展開し、

(3) argued that it is hardly worked by current education,

(4)上記(1)~(3)をいかに論じたところで、結局のところ、説得力のあるロジックでは説明できないと、それら全部を台無し(ちゃぶだい返し)にした上で、

(4) said "we can not explain with persuasive logic" after I discussed the above (1)-(3), and

(5)三角関数の要否を行う議論は、結局のところ「無為」であり、「不毛」ですらあると結論付けました。

(5) described that the discussion on necessity of trigonometric functions is "ineffectual" and even "barren" as a result.

-----

その上で、「三角関数」を含めた教育によって、―― それが、個人の幸福に資しているかどうかは全く不明ではありますが ――

With education including "trigonometric functions", --- even if I do not know whether it contributes to individual happiness ---

少なくとも、国家を支える、優れた「軍人」育成、または、高効率の「生産装置」となる為の手段としては、極めて有用であった、という、

at least as a means to become an excellent "military person" to support the nation, or to commercialize "high efficiency" production equipment "

「過去の実績」"だけ"が、

Only the "past record" is

―― 現時点における、「三角関数の必要性」の唯一の根拠である、

the only basis for "the need for trigonometric functions" at the moment,

と結論付けました。

I concluded.

-----

個人的な意見としては、「三角関数」教育を、止めてみてもいいんじゃないかなーとも思っています

As a personal opinion, I am thinking if we try to stop "trigonometric function" education.

(ついでに、「古文」も「体育」も撤廃するといいと思う)

(In addition, I think it would be good to abolish both "old sentence" and "physical education")

現行の「超エリート教育」に「唾を吐く」アンチテーゼとして、私は、強い興味があります。

I have a strong interest, as an antithesis to "spit on" the current "super elite education"

ただ、アンチテーゼというからには、「三角関数」の代わりとなるものを入れるべきですが、私は、それが何になるのかが分かりません。

However, since it is called antithesis, we should include something to replace trigonometric functions. But I do not know what it will be.

このご時世ですと、いわゆる「愛国教育(国家主義教育)」とか「道徳教育」が入ってくるのかもしれません。

In this time, so-called "patriotic education (nationalist education)" or "moral education" may come in.

いずれにしても「愚民教育」となるような方向にならないと良いとは思いますが、

In any case, I don't hope that children go to "obscurantist education"

まあ、私は、「愚民教育」によって、我が国が傾く前には逝けると思いますので、

I think that I will pass away before Japan collapses, so

ぶっちゃけ、どーでもいいです。

I don't care of it at all.

―― というか、

Moreover,

むしろ、それ(我が国の劇的な凋落プロセス)を、この目で見てみたいです。

I would rather watch it (a process to collapse dynamically).