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2020-04-23 江端さんは「『悪夢』は予測していなかった」けれども、「『数字』自体は予想していた」のではないでしょうか(ですよね?)。 [長年日記]

Q. Looking back on the infection status of COVID-19 on April 10, was there a problem that (Ebata) enjoyed his (solo) ski trip on March 21?

に対して、シバタ先生からメールを頂きましたので、ご本人のご許諾を頂いた上で、公開させて頂きます。

In response, I received an email from Dr. Shibata, so I will open it with the permission.

====== シバタ先生(通称「轢断のシバタ」さん)からのお返事、ここから ======

====== Reply from Dr. Shibata ("Shibata of the overrun"), from here ======

A. 江端さんのスキー旅行にはまったく問題は無いと思います。

A. I think that Mr. Ebata's ski trip had no problem at all.

歴史的に、というか、日常的に人が他人の人生を間接的に害することに対して人の社会はとてもルーズです。

Historically, or rather, human societies are so loose that they indirectly harm the lives of others on a daily basis.

■「タバコ⇒癌死」

"Tobacco ⇒ Cancer death"

■「犯罪認定されないハラスメントや経済格差⇒自殺」

"Harassment and economic disparity that are not recognized as crime ⇒ suicide"

■「自動車⇒事故死、後遺症」 "

Automobile ⇒ accidental death, sequelae"

■「ファーストフード・塩分⇒高血圧⇒致死性血管病変」

"Fast or salty food ⇒ hypertension ⇒ lethal vascular lesions"

■「火山・地震列島に原発」

"Nuclear power plant on volcanic and earthquake islands"

などなど、人の命は欲や惰性より軽いという実例、現実が山のようにあります。

There are many examples and reality that human life is lighter than greed and inertia.

あと、まあ、使い古された表現ですが「途上国と先進国の平均寿命の差×出生数の積分」は、「持てる者が見て見ぬふりをして切り捨てた命の量」という表現が昔からされてきましたし。

Well, there is a used expression that "Integration of multiplication of difference in life expectancy between developing and developed countries and number of births". It is said that this is the same of "the amount of life that person who haves cut off persons who have-nots".

というわけで、害となる行為が社会的常識のレベルで脅威であると広く公知の状態になる前の行為に、責任は生じないということで良いと思います。

So, I think that according to the act before the harmful act is widely known as a threat at the level of social common sense, nobody should take responsibility.

あと、日本政府は経済とCOVID-19の完全終息を天秤にかけて、現時点ではCOVID-19の終息を諦めて平衡状態を目標にしています。

Also, the Japanese government weighs the economy and the complete end of COVID-19, and at the moment, we are giving up the end of COVID-19 and aiming for equilibrium.

経済の完全封殺は、大勢の人間を追い詰めて大量の不幸を作り出し、少なくない数の自殺者を生み出すことになります。

The complete closure of the economy will hunt down a lot of people, create a lot of misfortune, and generate a considerable number of suicides.

ですので、私はこの方向性に賛成です。

So I agree with this direction.

COVID-19患者数が医療崩壊を起こさない数に抑えつつ、世の中の不幸を最小にする=お金を回す。

The government's aim is to minimize the misfortunes of the world = spend money while keeping the number of COVID-19 patients to a number that does not cause medical collapse.

コロナは滅んだけれども社会も滅んだ・・・では、笑い話にもなりません。

Corona is dead but society is dead ... This doesn't make us laugh.

そのように考えたとき、感染者がごく少数だった段階でレジャーにお金をばらまいた江端さんは、渋谷で金を使わずにうろついているだけの若者よりも遙かに社会に貢献していたと言うことになると思います。

When thinking that way, I think that Mr. Ebata, who spent money on leisure when there were only a few infected people, contributes much more to society than the young people who wander around without spending money in Shibuya.

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ただ、一点だけツッコミを入れさせていただくならば、江端さんは「『悪夢』は予測していなかった」けれども、「『数字』自体は予想していた」のではないでしょうか(ですよね?)。

However, if I would like to add only one point, Mr. Ebata. you could not anticipate this "nightmare", but you could expect the number itself, Could you?

(続く)

(To be continued)