以前より、
Previously, I often told the following stories,
■「夏休みの自由研究」というものが、夏休みを楽しく過している子たちの心に影を落し
- "Independent research in summer holiday" throws a shadow over all children who enjoy long summer vacation.
■保護者たちも、また、子どもからの「助けて」プレッシャーに晒されている
- The guardians also feel the heat from their children who are about to say "help!"
というお話はなんどかしました。
「江端 自由研究」で検索してみて下さい。
I hope you will search my columns by the words "Ebata" and "Independent research".
そこで、本日は、夏休みの自由研究に関しては、「ネタがない」どころか、「ネタを選択するのに困った」という私より、いくつかのネタを提供させて頂きます。
Today, I am going to give you some themes. I have had no experiment of troubles against "Independent research". Moreover, I have had experiment of troubles against choice of the themes.
ちなみに、この「自慢話」をすると、娘たちが、殺意の目を私に向けます。
Incidentally, whenever I tell my daughters this brag, they always turn their gaze on me with intention of kill.
-----
■同じ新聞社の8月15日の新聞を、過去に遡って集めて、終戦に関する記事が掲載された「面積」を調べる。
- Check and calculate paper spaces, where articles of Armistice Day are over several decades of one Newspaper Company.
■違う新聞社の本日の新聞を、集めて、終戦に関する記事が掲載された「面積」を比較する。
- Check and calculate paper spaces, where articles of Armistice Day of today's several newspaper company.
■上記に関して、どのような単語があり、それらがいくつ使われているか(原爆、自衛、玉砕、侵略(と侵攻))を数える。
- For the above, check what kinds of word and how many times are used (for example, Atomic bomb, Self-defense, audacious attack, foray and inroads)
または、「日本航空123便墜落事故」で、紙面の面積を調べても良いです。
- On the other hand, you could change the theme from "Armistice Day" to "The 123rd flight Japan Airlines crash".
これをグラフで表記するだけでも、そうとう意義のある研究になるはずです。
I believe that this research is going to be meaningful even if you show just the change by charts.
(この研究をした子ども、またはその保護者は、Webに掲載するか、レポート私に送って下さい)
-----
テーマは、
The theme is
―― 忘却
"Forgetfulness"
です。