0207|09|
2007|09|10|12|
2008|01|02|03|
2009|01|05|08|10|11|12|
2010|01|02|03|04|09|11|12|
2011|01|02|03|04|05|06|07|08|09|10|11|12|
2012|01|02|03|04|05|06|07|08|10|11|12|
2013|01|02|03|04|05|06|07|08|09|10|11|12|
2014|01|02|03|04|05|06|07|08|09|10|11|12|
2015|01|02|03|04|05|06|07|08|09|10|11|12|
2016|01|02|03|04|05|06|07|08|09|10|11|12|
2017|01|02|03|04|05|06|07|08|09|10|11|12|
2018|01|02|03|04|05|06|07|08|09|10|11|12|
2019|01|02|03|04|05|06|07|08|09|10|11|12|
2020|01|02|03|04|05|06|07|08|09|10|11|12|
2021|01|02|03|04|05|06|07|08|09|10|11|12|

2015-06-25 「4x10=17, 4x11=18, 4x12=19 ・・・ ああ、駄目だわ、どうしても20以上にならない!」 [長年日記]

月に1度しかない、職場の強制定時退場日のことです。

At regular compulsive workout day of my office a month,

帰宅して、一人で夕食を食べている私に、中学1年生の娘が一枚の紙を押しつけて言いました。

my junior daughter of the seventh grade handed me down a paper when I had a dinner alone.

『パパ。この問題解ける?』と。

And she said to me, "Papa, can you solve this problem?"

 
「4x10=17, 4x11=18, 4x12=19 ・・・ ああ、駄目だわ、
どうしても20以上にならない!」 
 
"4x10=17, 4x11=18,4x12=19,... Oh No! I can't do it. 
I cannot find the more than 20 number"
 
アリスは「かけ算」をしているようですが、
一体何をしているのでしょうか?
 
Alice seems to try to a multiplication, 
but what is she on earth doing?
 
(ちなみに、「不思議の国のアリス」の著者、
ルイスキャロルは、有名な数学者でした)
 
(The author of "Alice in Wonderland" 
Lewis Carol was a famous mathematician)
 

―― 等加/等比級数は成立しそうにない。

"Linear acceleration and geometrical progression seems not to be matched in this problem."

―― "x"や"="に別の意味を持たせるにしても「かけ算」という縛りがある。

"Even if I try to make another meaning for symbol "x" or "=", I cannot escape from restricting the word "multiplication"."

―― 「20以上にならない」ということは、多峰性の極値解を求める問題かとも思ったけど、整数問題みたいだし。

"This problem might be on the integration field, and if so, multi-peaks problems of continuous function should be nonsense."

「御飯」のお代わりをする為に立ち上がったところで、次女からこの問題をつきつけられました私は、問題用紙を凝視しつつ、茶碗を握ったまま、10分間ほどキッチンで固まっていました。

Leaving the table for another bowl of rice, my daughter passed me the paper. So, I could not move my body with watching the problem and grasping the bowl.

(続く)

(To be continued)