月に1度しかない、職場の強制定時退場日のことです。
At regular compulsive workout day of my office a month,
帰宅して、一人で夕食を食べている私に、中学1年生の娘が一枚の紙を押しつけて言いました。
my junior daughter of the seventh grade handed me down a paper when I had a dinner alone.
『パパ。この問題解ける?』と。
And she said to me, "Papa, can you solve this problem?"
「4x10=17, 4x11=18, 4x12=19 ・・・ ああ、駄目だわ、 どうしても20以上にならない!」 "4x10=17, 4x11=18,4x12=19,... Oh No! I can't do it. I cannot find the more than 20 number" アリスは「かけ算」をしているようですが、 一体何をしているのでしょうか? Alice seems to try to a multiplication, but what is she on earth doing? (ちなみに、「不思議の国のアリス」の著者、 ルイスキャロルは、有名な数学者でした) (The author of "Alice in Wonderland" Lewis Carol was a famous mathematician)
―― 等加/等比級数は成立しそうにない。
"Linear acceleration and geometrical progression seems not to be matched in this problem."
―― "x"や"="に別の意味を持たせるにしても「かけ算」という縛りがある。
"Even if I try to make another meaning for symbol "x" or "=", I cannot escape from restricting the word "multiplication"."
―― 「20以上にならない」ということは、多峰性の極値解を求める問題かとも思ったけど、整数問題みたいだし。
"This problem might be on the integration field, and if so, multi-peaks problems of continuous function should be nonsense."
「御飯」のお代わりをする為に立ち上がったところで、次女からこの問題をつきつけられました私は、問題用紙を凝視しつつ、茶碗を握ったまま、10分間ほどキッチンで固まっていました。
Leaving the table for another bowl of rice, my daughter passed me the paper. So, I could not move my body with watching the problem and grasping the bowl.
(To be continued)