0207|09|
2007|09|10|12|
2008|01|02|03|
2009|01|05|08|10|11|12|
2010|01|02|03|04|09|11|12|
2011|01|02|03|04|05|06|07|08|09|10|11|12|
2012|01|02|03|04|05|06|07|08|10|11|12|
2013|01|02|03|04|05|06|07|08|09|10|11|12|
2014|01|02|03|04|05|06|07|08|09|10|11|12|
2015|01|02|03|04|05|06|07|08|09|10|11|12|
2016|01|02|03|04|05|06|07|08|09|10|11|12|
2017|01|02|03|04|05|06|07|08|09|10|11|12|
2018|01|02|03|04|05|06|07|08|09|10|11|12|
2019|01|02|03|04|05|06|07|08|09|10|11|12|
2020|01|02|03|04|05|06|07|08|09|10|11|12|
2021|01|02|03|04|05|06|07|08|09|10|11|12|
2022|01|02|03|04|05|06|07|08|09|10|11|12|
2023|01|02|03|04|05|06|07|08|09|10|11|12|
2024|01|02|03|04|

2019-01-20 『三角関数は言うに及ばず、微分積分という概念を、絶対に国民に獲得させてはならない』 [長年日記]

(昨日の続きです)

(Continuation from yesterday)

三角関数には2つの性質があります。

Trigonometric functions have two properties.

1つ目は「定規」という「道具」です。

The first one is "tool" called "ruler".

これが、現在の高等数学が目指しているものであって、ほとんどの学生が、その意義を見い出せていないものです。

This is what the current high school mathematics is aiming for, however, most students are unable to find their significance.

三角関数は単なる定規ではなく、例えば、たった1つの情報から、未知の3つの情報も導きだせるという、名探偵コナンも真っ青の、脅威の道具です。

Trigonometric functions are not mere rulers, but it is a useful tool, for example, this function give us three unknown information from only one piece of information, like Detective Conan is also a pale blue.

いわば、「ノコギリ」に対する「電動チェーンソー」のようなものであり、「かまど」に対する「電子炊飯器」のようなものです。

It is something like a "motorized chain saw" for "sawtooth", and "electronic rice cooker" for "kamado".

2つ目は「分解」という「道具」です。

The second is "tool" called "decomposition".

これが、私が昨日お話した「『波』を定量的に測定・計測する方法」であり、現在の高等数学において1mmも登場してこない道具です。

This is the method I quantitatively measure "wave" I talked about yesterday, in the current higher mathematics, it is a tool that does not appear at all.

ジャン・バティスト・ジョゼフ・フーリエ男爵(Jean Baptiste Joseph Fourier, Baron de)が、主張したフーリエの定理(任意の関数は、三角関数の級数で表すことができる)が、それです。

That is what Fourier's theorem (argued by Jean Baptiste Joseph Fourier, Baron de) is found, can be expressed as a series of trigonometric functions.

I could use this Fourier transformation to set up the hypothesis of the phenomenon that "we can not continue a diet for two consecutive months or more".

「フーリエ変換」という道具は、2000年の時を経て、「釈迦の教え」を、論理的に、数学的に、定量的に示すことに成功したのです。

The tool called "Fourier transform" succeeded in showing "teachings of Buddha" logically, mathematically, quantitatively, after the time of 2000.

-----

ところで話は変わりますが ――

By the way the story will change,

今になって思えば、私と私の友人は、1994年の段階で、「中国(大陸の方)が、現在の世界の経済大国になること」を、かなり正確に予想していたようです。

It seems now that my friends and I have predicted quite accurately that "China (the continent) will become an economic superpower of the present world" at the stage of 1994 .

私たちは、この中国の経済大国化への「妨害工作」について、各種の思考実験を行ってきました ―― 車の中で。

We have conducted various thinking experiments on "disturbing work" to make this Chinese economic powerpower - in the car.

In our conclusion, we reach to the agreement in opinion that "interference with mathematical education" - "trigonometric function is not to say, we have not to let the people take over the concept of differential integration absolutely" .

なぜなら、

Because,

(1)この概念を獲得した政府は、内政、外交、そして、特に軍事(兵器開発を含む)正確な分析と予測が可能となるから、

(1) The government that acquired this concept, will be able to accurately analyze and predict internal affairs, diplomacy, and especially military (including weapons development)

であり、そして、

and,

(2)国民は、政府の政策に対して検証が可能となり、かつ、政府を信頼できるようになるから

(2) The public will be able to verify the policy of the government and will be able to trust the government

です。

あの国では、かつての国家指導者が『数学という道具を、国民の手に渡してはならない』という『愚民政策』で、自ら、経済大国化を閉ざしてくれていました

In that country, the former national leader had shut down the economic powerhouse itself by "selfish policy" that "tools of mathematics should not be handed over to the hands of the people".

アジアのリーダ(平和的な意味での)を自負していた我が国にとっては、この大陸の『愚民政策』は、本当にありがたいものでした。

For our country who was proud of Asia's leader (in peaceful sense), the "politicians policy" on this continent was truly appreciated.

大陸だけではなく、帝国主義時代において、列強の植民地に対する『愚民政策』は、本当に重要で ―― 特に、列強の植民地の「数学教育」について、絶対に「四則演算」の範囲で封印しなければならなかったのです。

Not only in the continent but in the imperialist era, "politicians' policy against the strong colonies was truly important. Especially, regarding "mathematics education" of the strong colonies, it had to be sealed within the range of "four arithmetic operations" absolutely.

また、現代であっては、数学の知見や理解の低い国家へののサイバー攻撃など、赤子の手を捻るようなものです。

Also, in modern times, it is like a piece of cake, such as knowledge of mathematics and cyber attacks on nations with low understanding.

国民が、サイバーセキュリティにおける数学の依存を ―― 論理的である必要はなく、感覚的にでも ―― 理解してない国家は、やられっぱなしになるに決まっています。

A nation that does not understand the dependence of mathematics in cyber security is decided to be lost, not logical but sensually.

これについては、第二次大戦における対独逸、対日本戦の暗号解読戦で、恥辱的な敗北を受けたことだけでも、簡単に分かると思います。

As for this, I think that it is easy to understand simply by receiving a shameful defeat in the decryption game in WW2 against war against Germany and Japan.

閑話休題

Back on topic

(続く)

(To be continued)